Sigma Personeelsdiensten
Vragen?

Hoge Raad: verplichte 10 minuten aanwezigheid voor start callcenter-dienst is werktijd

Een medewerker van een callcenter moet altijd tien minuten voor zijn dienst aanwezig zijn. De Hoge Raad heeft nu bepaalt dat de werkgever het loon over die tijd met terugwerkende kracht moet uitbetalen.

Een callcenter verwachtte van haar medewerkers dat zij altijd tien minuten voor de start van hun dienst aanwezig waren. In die tien minuten moesten zij onder andere inloggen, zodat ze stipt bij aanvang van de dienst hun eerste telefoontje konden ontvangen of plegen. Eén van de werknemers vindt dat deze tijd gewoon uitbetaald moet worden en stapt naar de rechter om dit af te dwingen. Met het oordeel van de Hoge Raad staat nu vast dat het hier inderdaad om arbeidstijd ging die uitbetaald moest worden.

Arbeidstijd is niet altijd betaalde werktijd

Arbeidstijd en uitbetaling zijn niet altijd per definitie onlosmakelijk met elkaar verbonden. Volgens de Arbeidstijdenwet is ‘arbeidstijd’ de tijd dat de werknemer onder gezag van de werkgever arbeid verricht. Maar daar hoeft niet per definitie loon tegenover te staan. Wettelijk is namelijk niet geregeld hoe arbeidstijd verloond moet worden. In deze zaak moest er wel loon betaald worden, omdat de cao bepaalde dat meeruren uitbetaald moesten worden. De tien minuten waren arbeidstijd, omdat de aanwezigheid niet vrijblijvend was en de werknemer taken moest uitvoeren en hij onder het gezag van de werkgever stond.

naar inspiratie overzicht