Uit het oog, uit het hart. Zo voelt het vaak voor mijn cliënten die uitvallen op werk door overspanning of een levensingrijpende gebeurtenis. Het komt vaak voor dat er tijdens de periode van ziekte geen contact meer is tussen werkgever en werknemer. Dit kan ervoor zorgen dat de medewerker zich juist vergeten voelt en eenzaam is. De gevolgen van ‘radiostilte’ kunnen groot zijn: zo kan iemand zich juist meer gaan schamen en wordt de afstand naar de werkplek alleen maar groter.
Goed contact onderhouden, ook al is dat laagdrempelig, zorgt ervoor dat iemand zich gehoord voelt. Erkenning krijgen voor de problematiek, dat is waar mensen die ziek thuis zitten naar verlangen.
Naast de medewerker staan
Ga naast je medewerker staan, niet er tegenover. Als werkgever is het belangrijk om van je te laten horen, maar laat oordelen of vragen over werk achterwege. Vraag hoe het oprecht met iemand gaat en begin niet over eventuele re-integratie of terugkeer naar het werk. Dit schrikt in veel gevallen alleen maar af. Het ‘dringende’ gedrag vanuit de werkgever is juist bepalend voor iemands eventuele terugkeer. Een regel is hierbij erg belangrijk: een medewerker hoeft zich niet te verantwoorden naar de leidinggevende als hij of zij dat niet wil. Daar is de bedrijfsarts of casemanager voor.
Geef tijd voor voorbereiding
Een waarschuwing of aankondiging voor een belletje is verstandig. Iemand kan het namelijk best spannend of lastig vinden om de leidinggevende in de periode van ziekte weer te spreken. Zeker als er schaamte of angst rondom het onderwerp komt kijken. Het is voor de medewerker fijn om zich te kunnen voorbereiden. Laat weten dat de deur openstaat als iemand zich klaar voelt om weer eens koffie te drinken. Wil iemand nog niet bellen? Dan kan een bloemetje of een kaart van medewerkers ook een gevoel geven dat de uitgevallen medewerker niet vergeten wordt.
Als leidinggevende ben je niet de enige die contact hoeft te onderhouden met een medewerker die langdurig ziek thuis zit. Schakel zo nodig een vertrouwenspersoon of een externe HR-professional in.
Heb je vragen over hoe je moet omgaan met een zieke werknemer? Bij Sigma Personeelsdiensten zijn we ervan overtuigd dat waardevol werkgeverschap bijdraagt aan een succesvolle organisatie. Ook als het gaat om dit onderwerp. Neem contact met ons op voor meer informatie. Onze specialisten denken graag met je mee!